Spolupráce s neziskovými společnostmi
Spolupráce s neziskovými společnostmi
Spolupráce Fakulty podnikatelské s neziskovými organizacemi se datuje již od roku 2015. Inspirací se stala výuka na partnerské univerzitě v Portugalsku, kde se studenti v rámci kurzů marketingu aktivně zapojují do lokálních komunitních projektů. Tento inovativní přístup jsme přenesli i k nám – a s úspěchem.
Od té doby se studenti fakulty podíleli na desítkách projektů pro konkrétní neziskové subjekty, jako jsou například AGAPO, o. p. s., Sdružení pěstounských rodin, Hospic sv. Alžběty, o. p. nebo Armáda spásy. Tímto způsobem získávají nejen cennou praxi, ale i hlubší porozumění společenským tématům, se kterými se jinak běžně nesetkávají.
Pro studenty je tato forma výuky mimořádně přínosná – pracují na skutečných úkolech podle reálných zadání a aktuálních potřeb neziskových organizací. Své návrhy konzultují v průběhu semestru, a na závěr je prezentují před zástupci spolupracujících organizací, kteří jim poskytují profesionální zpětnou vazbu.
Tato forma výuky přináší víc než jen zkušenost – rozvíjí kreativitu, týmovou spolupráci, empatii a schopnost hledat řešení problémů s reálným společenským přesahem.
Díky všem zapojeným studentům a neziskovým společnostem za spolupráci.
Za tým
Lucie Kaňovská
Níže jsou ukázky grafických návrhů studentů pro Hospic, Persefonu, Nepanikař, Anabell a AGAPO (Pupálek).
Cíle spolupráce: Spojení akademické praxe a společenského přínosu
Hlavním cílem této spolupráce je vytvořit pro zapojené neziskové organizace konkrétní návrhy marketingových nástrojů, které odpovídají jejich aktuální situaci, možnostem a potřebám. Studenti pracují na reálných zadáních, která vzešla přímo z praxe – díky tomu nejsou jejich výstupy jen teoretickým cvičením, ale mohou být skutečně využity v činnosti organizací.
Přínosy pro studenty:
- Získají zkušenost sreálným klientem a učením se na praktickém projektu.
- Osvojí si schopnostanalyzovat potřeby organizace a navrhnout efektivní marketingová řešení.
- Rozvíjejítýmovou spolupráci, projektové řízení a komunikační dovednosti.
- Nahlédnou do prostředí, které často funguje s omezenými zdroji – což posiluje jejichkreativitu a schopnost efektivního návrhu.
- Získajízpětnou vazbu přímo od odborníků z praxe.
Přínosy pro neziskové organizace:
- Získajíinovativní návrhy a pohledy zvenčí, často s využitím aktuálních trendů v marketingu a komunikaci.
- Mají příležitost navázat kontakt s mladou generací, která může přinéstnovou energii a inspiraci.
- Mnohé výstupy lzepřímo implementovat do praxe nebo využít jako podklad pro další rozvoj.
- Organizace získajíkonzultace zdarma a možnost být součástí vzdělávacího procesu – čímž přispívají ke společenské odpovědnosti.
Postup spolupráce
Každá nezisková organizace si před začátkem semestru definuje cíl projektu a stanoví přesné požadavky na projekt. Nejčastějším zadáním je navrhnout kampaň na propagaci činnosti neziskové organizace. Zadání je následně projednáno s vedoucím projektu a s ostatními vyučujícími předmětu. Na začátku semestru nezisková organizace představí studentům svou organizaci a své zadání, na kterém studenti v průběhu semestru pracují. Následně se během semestru uskuteční minimálně tři konzultace s neziskovou organizací a vyučujícími. Na konci semestru studenti prezentují svá řešení zástupcům NPO a lektorům, kteří jim poskytnou zpětnou vazbu.
Výstupy spolupráce
Příklady typických výstupů studentských týmů:
-
Návrh komunikační kampaně(offline/online) zaměřené na získání nových dárců, dobrovolníků nebo klientů.
-
Redesign webové prezentace nebo vizuální identity(logo, barevnost, typografie).
-
Strategie pro sociální sítě– plán příspěvků, obsahové šablony, cílení.
-
Analýza konkurence a benchmarkings návrhem doporučení pro zlepšení.
-
Dotazníkový průzkum mezi cílovými skupinamia interpretace výsledků.
-
Návrh fundraisingových aktivita jejich komunikační podpora.
Součástí je příprava časového harmonogramu, obsahu a nákladů na plánované výstupy projektů, včetně definice přínosů těchto aktivit pro neziskovou organizaci. Součástí výstupů bývá také grafický návrh plakátu, který lze použít.
Zapojené organizace
- AGAPO, o.p.s.
- Armáda spásy
- Centrum Anabell, z. ú.
- Diecézní charita Brno
- Hospic sv. Alžběty, o. p. s.
- Jinej svet
- Klára pomáhá, z. s.
- Maltézská pomoc, o. p. s
- Nadace Leoše Janáčka
- Nepanikař
- ParaCENTRUM Fenix, z. s.
- Persefona, z. s.
- Sdružení pěstounských rodin
- Spondea, z. ú.
- Tyflocentrum Brno o.p.s.
- Vesna
Z VUT
- Centrum informačních služeb
- Fakulta podnikatelská
- Poradenské centrum Alfons
- strojLAB
- Ústav soudního inženýrství
- Ústřední knihovna VUT v Brně
Zapojené předměty
Napsali o nás
- Téma z VUT – ZVUT
- Zpravodaj Brno – střed
- Fakulta podnikatelská na YouTube
Ukázky zadání projektů
(zkráceno)
AGAPO – Zadání 1: Návrh náborové kampaně Dětské skupiny Pupálek, Zadání 2: Návrh propagace terapeutické zahrady, Zadání 3: Návrh kampaně pro zaměstnavatele
Armáda spásy – Zadání: Návrh způsobů propagace pro služby organizace
Naše kultivovaná města – Zadání: Návrh komunikační kampaně pro zvýšení povědomí a celkové osvěty tématu vizuální smog
BeachPunk – Zadání 1: Návrh marketingové kampaně pro získání finančních prostředků za účelem realizace projektu „Dostaň Punkery na světovku“
Poradenské centrum ALFONS - VUT– Zadání 1: Návrh změnwebové stránky Poradenského centra Alfons, Zadání 2: Návrh na změny orientačního značení Poradenského centra Alfons.
Grafické ukázky výstupů projektů
Ohlasy zapojených organizací a studentů
Ohlasy zapojených organizací:
“Spolupráce se studenty nám přinesla skvělé podněty a cenný pohled zvenčí na to, jak veřejnosti představujeme naši činnost i téma pěstounství – zda je naše komunikace srozumitelná, působí moderně, nebo už naopak zastarale. Týmy se věnovaly dvěma konkrétním zadáním: návrhu sbírky na podporu pěstounství a kampani k připomenutí 30. výročí našeho Sdružení pěstounských rodin. Z výstupů jsme nadšení a chceme je postupně využít ke zlepšení naší komunikace směrem ven. Zároveň jsme si uvědomili, jak důležité je otevírat témata jako pěstounství mladým lidem a dávat jim prostor se aktivně zapojit. Tato forma spolupráce pro nás byla velmi přínosná a moc si jí vážíme.”
(Julija Prejsová, Koordinátorka PR a projektů, Sdružení pěstounských rodin z.s.)
“Chci vám všem moc poděkovat - vaše práce nás velmi inspirovala v mnoha směrech.
Díky za váš nápaditý přístup a v mnoha případech i viditelné ponoření do janáčkovského tématu.”
(Ludmila Loucká, ředitelka, Nadace Leoše Janáčka)
“Výstupy studentských projektů jsou pro nás velmi přínosné – poskytují nám nové podněty, zajímavé pohledy na naši činnost a jsou cenným zdrojem inspirace pro další práci. Děkujeme za dlouhodobou spolupráci."
(Jakub Purdjak, ředitel, AGAPO, o.p.s.)
Ohlasy studentů:
“Spolupráce probíhala s neziskovou společností „Naše kultivovaná města“. Náš tým řešil návrh propagace neziskové organizace. Největší výzva spočívala ve vybrání konkrétních aktivit vzhledem k omezeným zdrojům neziskové organizace. To bych vypíchnul jako hlavní přidanou hodnotu této spolupráce pro nás jako jednotlivce. Celkově tedy hodnotím projekt pozitivně, protože nás, jako studenty, seznámil s marketingem z jiného úhlu pohledu. Studentům s praktickými zkušenostmi může rozšířit obzory. Pro studenty bez praktických zkušeností jsou projekty tohoto typu skvělým způsobem jak zkušenosti získat.“
(Ondřej Vařeka)
“V projektu, který se věnuje neziskové organizaci “Vesna”, je výhodou, že si jsme schopni představit reálnou situaci v organizaci a jaký má reálný problém. Díky tomu náš tým byl schopný lépe vymýšlet návrhy v oblasti marketingu. V rámci projektu pomůžeme neziskové organizaci, která se věnuje pomoci a podpoře ostatních lidí.”
( Jana Bartušková)
"Upřímně řečeno, tento projekt mi dal víc, než jsem původně očekávala. Poprvé jsem si mohla vyzkoušet pracovat na zadání, který má skutečný dopad – nešlo zde pouze o seminární práci do předmětu marketing, ale hlavně o skutečnou pomoc neziskovce, která pomáhá dětem najít nový domov. Na projektu jsme pracovali v týmu šesti lidí a troufám si říct, že až na malé nedostatky to byla příjemná spolupráce. Každý z nás do projektu přinesl něco jiného – někdo byl silnější na grafiku, někdo na komunikaci a myslím si, že vše jsme krásně vybalancovali do projektu, který by mohl skutečně fungovat. Na tomto projektu mě bavilo hlavně to, že naše práce má smysl a může někomu pomoct."
(Terezie Šmahajčíková)
"Spolupráci s neziskovou organizací jsem si opravdu užila, byla to pro mě obohacující a smysluplná zkušenost. Práce mě bavila a zároveň otevřela oči ohledně těžké situace některých dětí. Díky tomu jsem si uvědomila, jak důležitá je pomoc a podpora, kterou těmto dětem můžeme nabídnout."
(Adéla Pavlásková)
"Projekt pro Sdružení pěstounských rodin mě obohatil v mnoha ohledech. Především jsme aktivně spolupracovali jako tým při stanovení cíle a vybírali vhodné barevné kombinace, které v nás téma pěstounství evokuje. Zároveň bylo potřeba vytvořit slogan, který bude citově zabarven, vystihne pointu organizace a zaujme. Celou práci na projektu bych tedy shrnula jako inspirující, kreativní a přínosnou pro obě strany. Nejvíce motivující je ovšem vědět, že vynaložené úsilí skutečně pomůže dobré věci a výstupy projektu mohou být opravdu použity."
(Markéta Chudá)
"Dle mého měla naše skupina cvičení opravdu zajímavé téma, které mělo smysl. Myslím si, že většina z nás o téhle problematice věděla pouze okrajově a tímto nám to otevřelo oči. Paní Julija nám práci Sdružení pěstounských rodin (SPR) dokonale představila, připravila si pro nás interaktivní a kreativní aktivity, do kterých se zapojila celá třída. Zadání projektu by mohlo být o trochu více konkrétnější, protože některé věci jsme si museli domýšlet. Paní Juliju jsme též několikrát zkontaktovali ohledně upřesnění některých věcí o projektu a vždy mile odpověděla, takže komunikaci hodnotím opravdu kladně. Na druhou stranu můžu říct, že jsme ocenili volnost, kterou jsme během práce na projektu měli. Určitě bychom potřebovali více konzultací, abychom mohli uspokojit všechny strany. Dle mého by též bylo dobré, kdybychom se mohli vydat na "exkurzi" do SPR, případně se podílet na aktivitách s dětmi. Myslím si, že by tato příležitost mohla mít kladný dopad na získání dobrovolníků."
(Kateřina Kružliaková)
“Zpracování projektu pro Maltézskou pomoc mi pomohlo propojit teorii s praxí a lépe pochopit fungování neziskového sektoru. Získala jsem zkušenost s tvorbou marketingového plánu. Projekt mě také motivoval více se zajímat o společensky odpovědný marketing.“
(Alina Tseluiko)
“Práca na projektoch v spolupráci s Diecézní charitou mi poskytla možnosť využiť teoretické poznatky z predmetu Marketing a svoju kreativitu na vytvorenie marketingovej stratégie, ktorá vo výsledku pomôže organizácií vidieť návrhy z viacerých uhlov pohľadu a získať nové idey. Zároveň takýto projekt pre človeka znamená veľa, keďže je zmysluplný, má skutočné využitie a jeho účelom je dobročinná činnosť.
(Erika Šutorová)
Kontakty
Jste nezisková organizace a chcete se zapojit?
Jste student a chcete pracovat na smysluplném projektu?
Kontaktujte nás a my se vám ozveme.
Za tým
doc. Ing. Lucie Kaňovská, Ph.D.
Ústav managementu